UNTUNG IS FREE FROM TUBERCULOSIS

The first week of May, Untung had undergone a sputum sampling for pre-release orangutan. The orangutan called Untung is an orangutan who came from a zoo in Samarinda. Untung is a second orangutan who will go back to the wild, after Oki in September 2017.

The sputum sampling aims to examine Tuberculosis in orangutan. Orangutan who will be released must be ensured free from infectious diseases, including Tuberculosis.

The result of UI Microbiology Laboratorium states that Untung is clean. “Thankfully.. Untung is clean and healthy.”, says drh. Ryan Winardi blissfully. “Just another technical process that Untung has to undertake. Hopefully, the administrative affairs of the release site will be approved soon, so that Untung, who is lucky without perfect fingernails, can be released to his habitat soon.” says Reza Kurniawan, the Manager of COP Borneo, orangutan rehabilitation center in Berau regency, East Borneo. (SAR)

UNTUNG BERSIH DARI TUBERKULOSIS
Minggu pertama bulan Mei, Untung telah menjalani pengambilan sampel dahak/sputum orangutan pra-pelepasliaran. Orangutan yang bernama Untung ini adalah, orangutan yang berasal dari kebun binatang di Samarinda. Untung adalah orangutan kebun binatang kedua yang akan kembali ke alam, setelah sebelumnya Oki pada September 2017.

Pengambilan sampel dahak ini bertujuan untuk pemeriksaan Tuberkulosis pada orangutan. Orangutan yang akan dilepasliarkan ke alam harus dipastikan tidak mengidap penyakit menular salah satunya Tuberculosis.

Hasil pemeriksaan Laboratorium Mikrobiologi UI menyatakan Untung bersih. “Syukurlah… Untung bersih dan sehat.”, ujar drh. Ryan Winardi lega. “Tinggal proses teknis lainnya yang akan dijalanin Untung. Semoga urusan administrasi lokasi pelepasliaran segera disetujui, agar Untung, yang beruntung karena tanpa jari-jari yang sempurnanya, bisa segera dilepasliarkan ke habitatnya.”, kata Reza Kurniawan, manajer pusat rehabilitasi orangutan COP Borneo yang berada di kabupaten Berau, Kalimantan Timur ini.

Comments

comments

You may also like